W niedzielę w Teatrze IMKA premiera bajki familijnej "Byk Ferdynand" w reżyserii Tomasza Karolaka

Nowy spektakl wteatrze IMKA to bajka familijna inspirowana bestselerem „Byczek Fernando” Munro Leafa z1936 roku. Reżyser – Tomasz Karolak przyznaje jednak, że zrobienie spektaklu skierowanego do najmłodszych to nielada wyzwanie. Dzieci są bowiem bezkompromisową publicznością itrzeba sporo wysiłku orazkreatywności, by skupić ich uwagę na tym, co dzieje się na scenie.

Twórcy przedstawienia mają jednak nadzieję, że byk Ferdynand podbije serca zarówno najmłodszych, jak iich rodziców, którzy również powinni odczytać skierowany do nich przekaz. W sztuce będzie można usłyszeć izobaczyć flamenco, hiszpańskie tańce dworskie gagliarda ipawana, ale iżartobliwie użyte disco-polo.

– To jest przede wszystkim spektakl opostawach, które przyporządkowujemy bohaterom zwierzęcym. Ale tak naprawdę robimy przedstawienie oludziach. To pretekst, żeby powiedzieć coś więcej ootaczającym nas świecie inaszych potrzebach. To sztuka ochęci pomagania, otym, że dobro do nas wraca. Jest też okulturze polskiej ihiszpańskiej, co wychodzi wstarciu tych dwóch światów – często jest to bardzo śmieszne idowcipne – mówi agencji Newseria Tomasz Karolak, aktor, założyciel idyrektor artystyczny Teatru IMKA.

Byczek Ferdynand – wtej roli Adam Kupaj, urodził się wpolskiej stodole iwychował na polskiej łące, a uosabiając wszystko to, co godne podziwu wpolskości, jest ciekawy świata iotwarty na, to co najlepsze winnych kulturach. Dlatego na rowerze, który otrzymał na komunię świętą wraz zzegarkiem, wybierze się do Hiszpanii, gdzie podziwiać będzie także dziedzictwo architektury islamu. Przeżyje wiele zabawnych ipouczających przygód, spotka Królową, którą nauczy dystansu do życia, uratuje Rybę, a Sępom pomoże lepiej zrozumie świat. W finale, który odbędzie siępodczas corridy, niezwykły czyn naszego Ferdynanda będzie inspirowany bardzo inteligentnym zachowaniem żubra zpolskiej części Puszczy Białowskiej.

– W tym wypadku niechciałbym mówić oroli, niechodzi oto, co zrobiłem czy czego niezrobiłem. Spektakl sam wsobie jest bardzo interaktywny. Ja jestem profesjonalnym wodzirejem weselnym iz przyjemnością podejmę rozmowę zdziećmi. Trzeba jednak bardzo uważać, żeby nierobić tego przed dwie godziny, bo to oczywiście będzie nudne, ale co do roli myślę, żeby ona była łącznikiem, nieja jestem rolą, ale żeby było to coś interaktywnego ifajnego dladzieciaków – mówi Adam Kupaj.

Po sześciu latach na teatralną scenę powraca Natalia Klimas. W spektaklu aktorka będzie mogła również zaprezentować swoje umiejętności taneczne.

– Jest dużo tańca, dzięki Bogu mamy profesjonalnych tancerzy wobsadzie, m.in. Roberta Kochanka, Anię Iberszer – oboje są wspaniali, bardzo pomocni. Ania uczy nas flamenco, aczkolwiek jesteśmy aktorami, a nietancerzami, więc te próby wyglądają różnie, ale niechodzi oto, żeby było idealnie równo. Chodzi oto, żeby była atmosfera, żeby były wtym jakieś emocje iżeby było to dladzieci energetycznie czytelne. Muzyka jest dynamiczna, fajna, wesoła. Cała Hiszpania wtym spektaklu wydaje mi się fajna, kolorowa, namiętna, po prostu ciekawa – mówi Natalia Klimas.

Tomasz Karolak przyjmuje zasadę, że nietraktuję dzieci jak dzieci, bo zdaje sobie sprawę ztego, że mają one owiele bardziej nieskrępowaną wyobraźnię niż dorośli isą owiele bardziej wymagające.

– Dzieci wlot łapią symbolikę teatru iniektóre dowcipy słowne na równi zrodzicami, wzwiązku ztym nazwaliśmy tę bajkę jako bajkę dladorosłych idla dzieci lub odwrotnie – dladzieci idorosłych, właśnie dlatego, że ona jest adresowana do całej rodziny. Poza tym, zainteresować dzieci to największa sztuka, niewiem, czy ona mi się udaje, ponieważ dzieci są bezkompromisową publicznością, gdy na scenie niema niczego interesującego, zaczynają dyskutować, rozmawiać, dlatego skupić ich uwagę, skoncentrować to duże wyzwanie – mówi Tomasz Karolak.

– Każdy doświadczony aktor powie, że dzieciom po prostu niesprzeda się fałszu, one od razu zaczynają się wiercić, szeleścić cukierkami, gadać. Trzeba się naprawdę postarać, żeby dzieci wciągnąć wswoją opowieść, żeby dzieci zaciekawić, żeby one to kupiły po prostu. Dlamnie to ogromny test jako dlaaktorki,. To jest bezlitosna widownia, to świetna nauka dlanas wszystkich – mówi Natalia Klimas.

W spektaklu zagrają również Viola Kołakowska, Anna Iberszer, Maria Dejmek, Michał Barczak, Robert Kochanek iAleksandra Nowicka

Bajka inspirowana jest bestselerem „Byczek Fernando” Munro Leafa z1936 roku. Tolerancja dziecięcego bohatera ito, że niechce brać udziału wkrwawej corridzie sprawiło, że opowieść jako nazbyt pacyfistyczna była zakazana wIII Rzeszy Adolfa Hitlera iHiszpanii Francisco Franco, zaś podziwiana przeznoblistów Tomasza Manna iGandhiego. Z kolei filmowa wersja zwytwórni Walta Disneya zdobyła Oscara (1938). W Polsce książka cieszy się ogromną popularnością dzięki tłumaczeniu Ireny Tuwim. „Byka, który cenił sobie spokój jak nikt” opiewały wswoim szlagierze także Czerwone Gitary.

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Początek strony